Els que haureu llegit 1984 de George Orwell estareu d’acord amb que cada dia hi ha més càmeres vigilant-nos, el “Gran Germà” com a ull que tot ho veu sembla haver-se fet realitat després que Orwell escrivís la història el 1984. Aquests dies s’anuncia que la publicitat va un pas més enllà: el gegant europeu de les comunicacions digitals Amscreen, va anunciar el darrer mes d’abril la seva associació amb Quividi, l’agència de mesura d’audiència de França que aportava un sistema d’scanner facial per tal d’oferir una experiència de publicitat filtrada al consumidor en cada cas.

quividi amscreen face detection scanner facial www.lapanoramica.cat publicitatCom funcionaria? Un individu passaria per davant d’un daquests dispositius instal·lats a l’aire lliure. El sistema publicitari detectaria el seu gènere i la seva edat i li oferiria els anuncis que van dirigits al seu target o audiència concreta.  A més, Amscreem es faria amb tota la informació dels individus escannejats: quanta gent i ha en cada punt durant un dia? A quines hores hi ha més individus joves? Quan són adults? Hi ha més dones que homes?

Amscreen ha estat el primer en introduïr aquesta revolució publicitària a Europa, i tal com indicaven l’abril passat,  volen aconseguir transparència de dades, optimitzar les campanyes per a maximitzar rendiments i abaratir costos, una espècie de Google Adwords de carrer. Primer ho va fer a les parades de bus a Anglaterra, i ara acaba d’anunciar-se la seva aplicació als centres comercials anglesos Tesco així com a les seves gasolineres: seran vistos per aproximadament 5 milions d’adults cada setmana. Ràpidament han arribat les primeres queixes: els clients reclamen el dret a la privacitat. Ke Quang, cap d’operacions a Quividi, declarava “no fem reconeixement facial, fem detecció facial”.

Aquest sistema, però, no és únic al món quant a publicitat que ens mira. Al Japó ja utilitzen NEC, que mesura la quantitat de vegades que una persona compra en una botiga concreta, també amb el reconeixement facial. Espanta una mica més el sistema italià Almax, instal·lat als ulls d’alguns maniquïns que detexten l’edat, el sexe i la raça de la persona que tenen al davant.

Ja ho sabeu, a partir d’ara no només vosaltres mireu els anuncis: també ells us veuen.

 

Foto portada: Wawankara. Imatge text: Amscreen.